«Φιλικά» χτυπήματα στην πλάτη, υπόγειες/εν κρυπτώ και τηλε διαδικασίες αξιολόγησης, πιέσεις/εκβιασμοί και μετακινήσεις αξιολογητ(ρι)ών από Διεύθυνση σε Διεύθυνση – Όλοι/ες σε εντεταλμένη υπηρεσία να βγουν οι αριθμοί!
Κι όμως οι εκπαιδευτικοί έχουμε δώσει καθαρή απάντηση: Θα ακυρώσουμε την αξιολόγηση όλοι/ες μαζί! Αυτός ο αγώνας είναι αγώνας όλων και όλοι/όλες μαζί οφείλουμε να τον δώσουμε. Για το δημόσιο σχολείο, για το μέλλον των παιδιών μας, για την προσωπική μας αξιοπρέπεια και για την προάσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων μας.
Ήρθε η ώρα να πάρουμε όλοι/ες καθαρή θέση. Θέση ευθύνης και αξιοπρέπειας.
Βρισκόμαστε ήδη στον 3ο χρόνο προσπάθειας της κυβέρνησης, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις ΕΕ-ΟΟΣΑ, για επιβολή της αξιολόγησης, με κεντρικό στόχο να ξεχωρίσει, να κατηγοριοποιήσει, να στιγματίσει και τελικά και συνθλίψει εκπαιδευτικούς και δημόσιο σχολείο.
Το υπουργείο πλέον δεν μπορεί να κρύψει ότι η αξιολόγηση δεν προχωρά και συναντά σοβαρή αντίσταση στους/στις εκπαιδευτικούς. Παρά τον εκβιασμό στις/στους νεοδιόριστες/ους με τη μη μονιμοποίησή τους, τα ποσοστά συμμετοχής στην απεργία-αποχή έχουν αναγκάσει τη κυβέρνηση να βρίσκεται σε συνεχείς ελιγμούς. Πολύ χαρακτηριστική είναι η εικόνα στην περιοχή μας! Δεν κατάφερε να βρει τους/τις πρόθυμους/ες που αναζητούσε στα σχολεία! Μόλις 30 νεοδιόριστες/οι από τους 400 (7,5%) που υπηρετούν στην Διεύθυνση Δυτικής Αττικής, έχουν ολοκληρώσει το Α1 στάδιο της αξιολόγησης.
Το ΥΠΑΙΘΑ σε μια απονενοημένη προσπάθεια να ξεφύγει από το τέλμα, ενεργοποίησε την Α2 φάση της αξιολόγησης και μετέτρεψε όλες/ους τους/τις διευθυντές/ντριες και προϊσταμένες/ους των σχολείων, σε αξιολογητ(ρι)ες. Παράλληλα, σταδιακά επεκτείνει την αξιολόγηση σε όλες/όλους τους εκπαιδευτικούς, ακόμα και σε αυτούς που έχουν 20-30 χρόνια υπηρεσία. Σε αυτό το στάδιο-Α2 η άρνηση τεράστιου αριθμού προϊσταμένων και σημαντικού αριθμού διευθυντ(ρι)ών να αξιολογήσουν αποτελεί ένα ακόμη χτύπημα για τα σχέδια τους.
Σε μια ακόμα απόδειξη του αδιεξόδου που βρίσκεται η ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ, την Τετάρτη 7/2, έσυρε την κηρυγμένη Απεργία Αποχή των ΔΟΕ-ΟΛΜΕ από την ατομική αξιολόγηση στα δικαστήρια με στόχο να την κηρύξει παράνομη. Η κυβέρνηση ελπίζει ότι με την καταστολή, τις απειλές και τον εκφοβισμό θα τελειώνει επιτέλους με την αντίσταση των εκπαιδευτικών. Είναι γελασμένη!
Αξιολογητ(ρι)ες εν δράσει: «Φιλικά» χτυπήματα στην πλάτη, υπόγειες/εν κρυπτώ και τηλε διαδικασίες αξιολόγησης, πιέσεις/εκβιασμοί και μετακινήσεις αξιολογητ(ρι)ών από Διεύθυνση σε Διεύθυνση
Κι ενώ οι αριθμοί δεν βγαίνουν, οι αξιολογητ(ρι)ες έχουν βγει στο σεργιάνι, σε εντεταλμένη υπηρεσία αξιοποιώντας χωρίς αιδώ κάθε μέσο. Οι πιο αποτελεσματικοί/ες φυσικά έρχονται με την αφήγηση που λέει «Μα τι φοβάσαι; Πουθενά δεν γράφει για ποσόστωση. Δε θα υπάρξουν απολύσεις μόνο επιμόρφωση. Εγώ είμαι εδώ για να βοηθήσω. Ό,τι χρειαστείς θα είμαι δίπλα σου. Κάν’ το τώρα που γνωριζόμαστε δεν ξέρεις ποιον θα έχεις αύριο και πως θα είναι εκεί που θα πας».
Οι «καλοί/ες» μας συντονιστ(ρι)ες αποκρύπτουν φυσικά τις σαφείς οδηγίες που πήραν στην τηλεδιάσκεψη με τον Γ.Γ. Κατσαρό, που τους υπενθύμισε ότι η «πραγματική» αξιολόγηση χρειάζεται διαβαθμίσεις και βέβαια μη ικανοποιητικούς/ες. Παραπλανούν σκόπιμα μην αναφέροντας πώς η αξιολόγηση δε σταματά εδώ, καθώς οι αξιολογητ(ρι)ες ή ο/η διευθυντής/ρια/προϊσταμένη που θα συναντήσουν στο επόμενο σχολείο θα τους αξιολογήσει ξανά και ξανά τα επόμενα χρόνια χωρίς να μπαίνει ποτέ μία τελεία. Οπότε το εκβιαστικό δίλλημα αξιολόγηση-μονιμοποίηση μετατρέπεται σε αξιολόγηση-άρση της μονιμότητας.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της συντονίστριας – αξιολογήτριας κ.Λάτση, το πιο «δυνατό χαρτί» του ΥΠΑΙΘΑ στην περιοχή, η οποία, με το προφίλ της «καλής» έχοντας δώσει τα διαπιστευτήριά της σε Υπουργείο και Διοίκηση, αναλαμβάνει να έρθει στην περιοχή μας για να «βοηθήσει» στην αξιολόγηση σε σχολεία που οι διευθυντ(ρι)ες δηλώνουν Απεργία – Αποχή! Αντίστοιχα, και η κ. Ναούμ, αξιολογήτρια των νηπιαγωγών, έρχεται από άλλη διεύθυνση (Γ΄ Αθήνας) να αναλάβει τα νηπιαγωγεία που σχεδόν καθολικά υπογράφουν ΑΑ, σύσσωμα μαζί με τις προϊσταμένες τους!
Φυσικά δε θα μπορούσαμε να μην αναφέρουμε και τον αξιολογητή κ. Παπάζογλου, ο οποίος έχοντας την εμπειρία της μαχητικής στάσης της επιτροπής αγώνα και του σωματείου σε κάθε του εμφάνιση, έχει καθιερώσει τις τηλε συναντήσεις για τη σύναψη συμβολαίων και τις επισκέψεις στα σχολεία κρυφά από τους/τις συναδέλφους/ισσες και τους συλλόγους διδασκόντων.
Τους δηλώνουμε ότι θα μας βρουν μπροστά τους! Είμαστε αποφασισμένοι/ες ως συλλογικότητα να υπερασπιστούμε τον αγώνα μας. Δεν θα τους/τις επιτρέψουμε να πατήσουν πάνω μας θέτοντας τις προσωπικές τους φιλοδοξίες και τη θέση τους πάνω από το δημόσιο σχολείο και τους/τις μαθητ(ρι)ες μας. Για μας όλοι/όλες αυτοί/ες οι αξιολογητ(ρι)ες-συντονιστ(ρι)ες έχουν θέσει τον εαυτό τους εκτός της εκπαίδευσης. Όσοι/ες αξιολογητ(ρι)ες συμφωνούν μαζί μας, να το αποδείξουν έμπρακτα δηλώνοντας την παραίτησή τους. Οι υπόλοιποι/ες θα μας βρουν απέναντι τους, σαν ένα σώμα, σαν μια ψυχή, διεκδικώντας το σύνολο των επιχειρημάτων και αιτημάτων μας για το δημόσιο σχολείο, τα παιδιά, τη δουλειά και τις ζωές μας.
Να μη μετατραπούν οι διευθυντ(ρι)ες και προϊσταμένες/οι σε αξιολογητ(ρι)ες! Να μη συμμετέχει κανείς/καμιά στο στάδιο Α2
Παράλληλα, θα θέλαμε να επισημάνουμε την στάση πολλών διευθυντών και διευθυντριών που δηλώνουν ότι δεν θα πιέσουν κανέναν να αξιολογηθεί αλλά ταυτόχρονα πως δεν μπορούν να αρνηθούν την αξιολόγηση σε όσους/ες την επιθυμούν. Μάλιστα θα τους/τις διευκολύνουν αποφεύγοντας να μπουν στην τάξη τους, δίνοντας τους ακόμη και τη δυνατότητα να γράψουν οι ίδιοι την αξιολόγηση τους ακόμη και να την βαθμολογήσουν!
Είναι φανερό ότι μία τέτοια στάση των διευθυντών και διευθυντριών διευκολύνει τα σχέδια του ΥΠΑΙΘΑ και γίνεται Δούρειος Ίππος για να περάσει η αξιολόγηση. Η ίδια η πρώην υπουργός, κ.Κεραμέως, θυμίζουμε ότι είπε, σε συνάντησή της με το ΔΣ της ΔΟΕ, σε πρώτη φάση το σημαντικό είναι να δημιουργηθεί κουλτούρα αξιολόγησης, με «θετικό» πρόσημο, ώστε τελικά να μετέχει το σύνολο των εκπαιδευτικών.
Ας μη γελιόμαστε! Δεν υπάρχει παθητική άρνηση της διαδικασίας! Το προχώρημα της αξιολόγησης θα δυναμιτίσει το κλίμα στους συλλόγους διδασκόντων, θα διαμορφώσει όρους ανταγωνισμού και εξουσίας καθώς ανεξάρτητα από τις προθέσεις οι διευθυντ(ρι)ες/προϊσταμένες έχουν κατά τον νόμο δικαιώματα πάνω στην εξέλιξή μας, τη βαθμολογία μας και την κατηγοριοποίησή μας! Επιδιώκουν να θέσουν τους/τις διευθυντ(ρι)ες στην αντίπερα όχθη, και η αποδοχή αυτού του ρόλου αντιστρατεύεται τις αποφάσεις του εκπαιδευτικού κινήματος, τις αποφάσεις του συνεδρίου της ΔΟΕ που ψήφισε ομόφωνα ΑΠΕΡΓΙΑ ΑΠΟΧΗ αλλά και τις αποφάσεις του συλλόγου. Η δήλωση αρκετών από αυτούς/ες ότι δε θα συμμετείχαν σε μια αξιολόγηση που θα είχε ποσόστωση και ότι θα αξιολογήσουν όλους/ες με άριστα δεν αλλάζει την πραγματικότητα∙ κρατώντας για τον εαυτό τους μια θέση Πόντιου Πιλάτου ουσιαστικά διευκολύνουν τους στόχους του υπουργείου. Ήδη υπάρχουν φαινόμενα διευθυντών/ριων που κρυφά από την υπόλοιπη σχολική κοινότητα έβαλαν ή προσπάθησαν να βάλουν τον αξιολόγητή – συντονιστή μέσα στο σχολείο ή σε τάξη συναδέλφου/ισσας. Για μια ακόμη φορά δηλώνουμε ότι το σχολείο είναι δημόσιο και επομένως όλες οι δραστηριότητες που διαπερνούν τη λειτουργία του, πρέπει να είναι σε γνώση όλων των μελών του συλλόγου διδασκόντων. Δηλώνουμε ότι δεν διαπραγματευόμαστε το δικαίωμά μας να γνωρίζουμε τι γίνεται μέσα στα σχολεία μας, αλλά και να αντιστεκόμαστε απέναντι στην αντιδραστική πολιτική που καταργεί θεμελιώδη εργασιακά, παιδαγωγικά, μορφωτικά και συνδικαλιστικά δικαιώματα και κατακτήσεις
Το ΥΠΑΙΘΑ έχει πια την εμπειρία από τις προηγούμενες αποτυχημένες προσπάθειες της να εφαρμόσει την αξιολόγηση (το σχέδιο καλά κρατεί από τον Αρσένη το 1999 και πίσω). Οι αντιστάσεις του εκπαιδευτικού κινήματος μπλόκαραν κάθε απόπειρα. Έτσι τώρα μαζί με τις πιέσεις, τους εκβιασμούς, τις προσπάθειες εκφοβισμού (απειλεί ανυπόστατα με πειθαρχικά και ποινές), σκόπιμα αποκρύπτει και δεν ξεδιπλώνει όλο της το σχέδιο. Δε μιλά για ποσοστώσεις σε σχέση με άριστους και μη ικανούς (όπως προβλεπόταν στον νόμο του 2014), για σύνδεση του μισθολογίου με την αξιολόγηση, για απολύσεις, για κατηγοριοποιήσεις σχολείων με ανάλογη χρηματοδότηση, για ακραία υποβάθμιση των σχολείων των πιο φτωχών περιοχών, για τις εξετάσεις PISA που θα δώσουν βαθμό στο σχολείο και στους εκπαιδευτικούς, ότι το κονδύλι για την επιμόρφωση στους/στις μη ικανοποιητικούς/ες της αξιολόγησής τους έχει ήδη εγκριθεί και πιστωθεί (και άρα δεν θα πάει «χαμένο», την ίδια ώρα που δίνει extra χρήματα για τους επιμορφωτές) και που βέβαια όταν τελειώσει θα τελειώσει μαζί του και η περίοδος χάριτος για τους/τις ανεπαρκείς…
Καλούμε όλους και όλες διευθυντές, διευθύντριες και προϊσταμένες να μην ξεχωρίσουν από τον κλάδο να υπογράψουν Απεργία-Αποχή και να συμμετέχουν σε αυτόν τον κρίσιμο αγώνα που δίνουμε για το μέλλον μας ως εργαζόμενοι/ες, για το μέλλον του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Η απάντηση σ’ αυτήν την κρίσιμη συγκυρία χρειάζεται να είναι καθαρή, θέση ευθύνης και αξιοπρέπειας, παραμένοντας κομμάτι του εκπαιδευτικού κόσμου και αρνούμενοι/ες το νέο ρόλο τους ως επιθεωρητ(ρι)ες.
ΔΥΝΑΜΙΚΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΙΚΑ ΔΙΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΜΑΧΗ
ΚΑΝΕΝΑΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΤΗΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ
ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΤΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ ΜΑΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ