Σε μία χρονιά όπου οι εκπαιδευτικοί συνεχίζουμε μαζικά τον αγώνα ενάντια στην αξιολόγηση σχολικής μονάδας και εκπαιδευτικών, ενάντια στην κατηγοριοποίηση, τον ανταγωνισμό και την εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης, αντιστεκόμενες/οι σε απειλές, εκβιασμούς και δικαστικές αποφάσεις που επιχειρούν να τρομοκρατήσουν και να καταλύσουν το απεργιακό δικαίωμα, το Υπουργείο Παιδείας επιχειρεί ξανά να διοργανώσει τις διαγνωστικές εξετάσεις PISA, σε μαθητ(ρι)ες της ΣΤ΄ Δημοτικού και της Γ΄ Γυμνασίου στις 22 Μαΐου, με τη συμμετοχή 660 δημοτικών σχολείων και γυμνασίων πανελλαδικά. Η μεγάλη αντίσταση των εκπαιδευτικών, των γονιών αλλά και των ίδιων των μαθητ(ρι)ών στη Β’ βάθμια τα δύο προηγούμενα χρόνια ανάγκασε την κυβέρνηση να συνεχίσει και φέτος την πιλοτική εφαρμογή των εξετάσεων, ενώ το νομοθετικό πλαίσιο ορίζει γενίκευση του από πέρσι.
Στον σύλλογό μας φέτος δεν έχουν κληρωθεί σχολεία που θα συμμετάσχουν. Ωστόσο, θα δώσουμε με όλες μας τις δυνάμεις μαζί με το εκπαιδευτικό, γονεϊκό και μαθητικό κίνημα τον αγώνα για την υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου! Συνεχίζουμε να παλεύουμε για το μπλοκάρισμα και την κατάργηση των εξετάσεων PISA, μαζί με την ατομική αξιολόγηση, την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και κάθε προσπάθεια εφαρμογής των σχεδίων για μια κατηγοριοποιημένη και ιδιωτικοποιημένη εκπαίδευση. Καλούμε ΔΟΕ και ΟΛΜΕ να πάρουν αποφάσεις κήρυξης στάση εργασίας την ημέρα των εξετάσεων.
Λίγα λόγια για τις εξετάσεις «τύπου PISA»:
Πρόκειται για εξετάσεις πανελλαδικού τύπου σε ΣΤ’ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου, σχεδιασμένες όμως για να κατέβουν τα επόμενα χρόνια και σε ποιο μικρές τάξεις και να διενεργούνται σε ΟΛΑ τα σχολεία της χώρας. Πρόκειται για την «εργολαβική» επιτέλεση των οδηγιών του ΟΟΣΑ από την κυβέρνηση και την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, μαζί με την επιχειρούμενη αξιολόγηση. Το αντιεκπαιδευτικό τοπίο που ευαγγελίζονται είναι ο ανταγωνισμός και η κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων, ο εξοστρακισμός των αδύναμων μαθητ(ρι)ών των λαϊκών οικογενειών, η μετατροπή της γνώσης σε εμπόρευμα. Η ελληνική PISA επιβάλλει ξανά μία εξεταστική διαδικασία προκειμένου να συγκεντρώσει εκείνα τα δεδομένα που θα αποδεικνύουν και θα νομιμοποιούν ταξικούς φραγμούς, που το σχολείο της αγοράς απλά θα αναπαράγει. Το να ισχυρίζεται κανείς ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα θα βελτιωθεί βάσει των πορισμάτων που θα προκύψουν από καμιά εκατοστή ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά είναι στην καλύτερη αφέλεια και στη χειρότερη υποκρισία.
Μάλιστα, ακόμα κι αν τα ίδια τα συμπεράσματα των «ειδικών» του ΟΟΣΑ παραδέχονται ότι οι χαμηλές μαθητικές επιδόσεις αντιμετωπίζονται με αύξηση της χρηματοδότησης για την ενίσχυση των εκπαιδευτικών συστημάτων, το ιδεολόγημα των οικονομικά ισχυρών και των κυβερνήσεων που τους υπηρετούν παραμένει ότι υπάρχουν σχολεία που τα καταφέρνουν και παιδιά που είναι ικανά «από τη φύση» τους, μετατοπίζοντας την ευθύνη της σχολικής αποτυχίας από τις ασκούμενες εκπαιδευτικές πολιτικές στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, τους οποίους περιθωριοποιούν εκπαιδευτικά και αποδυναμώνουν εργασιακά.
Εξάλλου η διενέργεια των εξετάσεων PISA αποτελεί κομμάτι του νόμου 4823/2021 (Άρθρο 104, Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος) που μαζί με το σύνολο των αντιεκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων των τελευταίων ετών στοχεύει στη δομική αλλαγή της μορφής και του περιεχομένου του δημόσιου σχολείου: αυστηροποίηση της επιλογής στο εκπαιδευτικό σύστημα, εισαγωγή επιχειρηματικών μοντέλων στη διοίκηση της εκπαίδευσης, κυριαρχία της δεξιότητας και της πληροφορίας έναντι της ολόπλευρης κριτικής γνώσης, ένταση της κοινωνικής επιλογής και του ταξικού ξεδιαλέγματος του μαθητικού πληθυσμού από τα πρώιμα στάδια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, κυριαρχία της κατάρτισης έναντι της πρόσβασης στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση, ανταγωνισμός, ενίσχυση της πειθαρχίας και της τυποποίησης.
Τελικά η PISA εισάγει μία ακόμα εξεταστική διαδικασία που επιδιώκει να περιορίσει κάθε εναπομείνασα δραστηριότητα χαράς και δημιουργίας στο δημόσιο σχολείο, να το μετατρέψει σε ατέλειωτο εξεταστικό κάτεργο για μαθητ(ρι)ές, γονείς και εκπαιδευτικούς, που καλούνται να λογοδοτούν συνεχώς για το αν και πόσο επαρκείς και αποτελεσματικοί είναι. Η έμφαση στα αποτελέσματα θεωρείται βασικός όρος για την επιβίωση στον ανταγωνισμό στον οποίο εισάγονται και τα εκπαιδευτικά συστήματα, κατ’ αναλογία με μία επιχείρηση.
Από ένα σύστημα που μέχρι τώρα θεωρούσε ότι το σχολείο είναι αυτό που πρέπει να προσφέρει σε κάθε μαθητή και σε κάθε μαθήτρια, περνάμε σ’ ένα διαφορετικό που θεωρεί ότι ο μαθητής είναι αυτός που πρέπει να δώσει και να ενισχύσει το σχολείο μέσω των επιδόσεων του. Οι εξαγγελίες της κυβέρνησης της ΝΔ για ελεύθερη επιλογή σχολείου δεν θα πραγματοποιηθούν χωρίς ένα σύστημα κατηγοριοποίησης των σχολείων με βάση μετρήσιμα αποτελέσματα. Εξαγγελίες οι οποίες αποτελούν ευθεία επίθεση στον ρόλο και την ουσία της δωρεάν, δημόσιας εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά.
Να μην μετατρέψουμε τα δημόσια σχολεία σε εργοστάσια, τους μαθητές και τις μαθήτριες μας σε πελάτες, την εκπαίδευση σε εμπόρευμα. Να μην μετατρέψουμε τα σχολεία μας σε εξεταστικά κάτεργα που διαλύουν οτιδήποτε όμορφο, δημιουργικό, συλλογικό, ανατρεπτικό.
Η ΑΚΥΡΩΣΗ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ. ΘΑ ΤΟΝ ΔΩΣΟΥΜΕ ΟΛΕΣ/ΟΙ ΜΑΖΙ, ΟΠΩΣ ΚΑΝΟΥΜΕ ΠΑΝΤΑ. Καμία, κανένας εκπαιδευτικός, δασκάλα/ος ΣΤ΄ Δημοτικού, εκπαιδευτικοί που ορίζονται επιτηρητές στα συγκεκριμένα σχολεία δεν θα μείνουν μόνοι/μόνες τους.
Ακυρώνουμε το σχέδιο διάλυσης της δημόσιας εκπαίδευσης
Θέλουμε σχολείο να μορφώνει κι όχι να εξοντώνει
Η ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ, ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ, Η ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ Ο ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΔΕ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ. ΘΑ ΝΙΚΗΣΟΥΜΕ!