Για μία ακόμη φορά μέσα στο καλοκαίρι, με τα σχολεία κλειστά και ενώ υπουργείο και στελέχη εκπαίδευσης ασχολούνται με το πώς θα εδραιώσουν ένα κλίμα τρομοκρατίας και απειλών που βασίζεται σε προφορικές εντολές και παράνομες διοικητικές πράξεις, η κυβέρνηση νομοθετεί για να «αναβαθμίσει» ξανά το δημόσιο σχολείο, στην κατεύθυνση ενός απρόσωπου, φθηνού και επιλεκτικού σχολείου- εργοστασίου που προσφέρει ψηφιακές και ιδιωτικοποιημένες υπηρεσίες στους πελάτες του.
Με τον νόμο 5128/2024 το ΥΠΑΙΘΑ:
- Εισάγει μια κεντρική ηλεκτρονική εφαρμογή που θα περιλαμβάνει πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης, ψηφιακό φροντιστήριο σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και ασύγχρονη εκπαίδευση σε μαθητές Ε’ και Στ’ Δημοτικού.
Συγχρόνως προκλητικά θεσμοθετεί διαφορετικούς όρους εργασίας και προνόμια για τους/τις αποσπασμένους/ες εκπαιδευτικούς στους φορείς που θα υλοποιούν το ψηφιακό φροντιστήριο. Συγκεκριμένα, α) επιλέγει τους εκπαιδευτικούς των ψηφιακών δομών με πλήρως αδιαφανείς διαδικασίες μέσα από τριμελή επιτροπή που θα την ορίζει ο ΓΓ του ΥΠΑΙΘΑ με σκανδαλώδη κριτήρια: εμπειρία, δεξιότητες και προσωπικότητα των αιτούντων, β) τους πριμοδοτεί με έξι επιπλέον μόρια στις μεταθέσεις, καταστρατηγώντας τα έως τώρα κριτήρια μετάθεσης και υπηρεσιακών μεταβολών, καθώς και με δύο μονάδες που «προσμετρώνται στη διαδικασία επιλογής και τοποθέτησης στελεχών εκπαίδευσης», γ) θεσμοθετεί ότι «παρέχουν σύγχρονη εκπαίδευση μέχρι 9 ώρες τη βδομάδα και στο υπόλοιπο του ωραρίου τους παρέχουν ασύγχρονη εκπαίδευση ιδίως με τη διόρθωση ασκήσεων, εργασιών και διαγωνισμάτων», διευρύνοντας τις εργασιακές σχέσεις διαφορετικών ταχυτήτων και θεσμοθετώντας την προνομιακή αντιμετώπιση των ψηφιακών δομών.
Το Υπουργείο παρακάμπτοντας κάθε επιστημονική επισήμανση, κάθε υπόδειξη εκπαιδευτικών και γονιών για τις καταστροφικές συνέπειες της τηλεκπαίδευσης σε μαθητές/τριες επιμένει και επιχειρεί να νομιμοποιήσει και να διευρύνει το ψηφιακό σχολείο, ένα σχολείο που οξύνει τις ήδη υπάρχουσες ταξικές ανισότητες, καταστρέφει τη χαρά, τη δημιουργία, το απρόβλεπτο των ανθρώπινων σχέσεων και της ζωντανής εκπαίδευσης, ενώ μειώνει τους εκπαιδευτικούς σε ματαιωμένους εκτελεστές υπηρεσιών και διορθωτές εργασιών.
2) Δημιουργεί ψηφιακή πλατφόρμα επαγγελματικού προσανατολισμού για μαθητές Λυκείου, με τη βοήθεια οικονομικών φορέων, δηλαδή ιδιωτών, «οι οποίοι δραστηριοποιούνται στον τομέα του επαγγελματικού προσανατολισμού» και οι οποίοι θα χρηματοδοτούνται από εθνικούς και συγχρηματοδοτούμενους πόρους. Ένας ιδιωτικός φορέας λοιπόν θα κατευθύνει άδολα τα παιδιά να επιλέξουν «χρήσιμες» κλίσεις και δεξιότητες, προσανατολισμό και επάγγελμα, τη στιγμή που φέτος 20.000 από τους 90.000 μαθητές/τριες που συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις αποκλείστηκαν από πανεπιστημιακές σχολές λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ). Έτσι κι αλλιώς στο αξιακό σύστημα του κόσμου της ατομικής ευθύνης υπάρχουν κάποιοι/ες που είναι ικανοί/ές από τη φύση τους ή από την τσέπη τους.
3) Στην υπάρχουσα ψηφιακή πλατφόρμα καταγγελίας περιστατικών σχολικού εκφοβισμού, πέρα από το αντιδραστικό πλαίσιο αντιμετώπισης ενός ευρύτερου κοινωνικού φαινομένου, για την ύπαρξη και αντιμετώπιση του οποίου η ευθύνη ρίχνεται αποκλειστικά στο σχολείο και τις/τους εκπαιδευτικούς, προστίθεται η δυνατότητα σε ιδιωτικούς φορείς να μπαίνουν στα σχολεία και να υλοποιούν προγράμματα αντιμετώπισης της ενδοσχολικής βίας.
4) Στο πλαίσιο ίδρυσης αυτόνομων τάξεων Γυμνασίου σε απομακρυσμένες και ορεινές περιοχές προβλέπεται «συμπληρωματική διδασκαλία, μέσω σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης». Οι κίνδυνοι που είχαμε επισημάνει από την πρώτη στιγμή για γενίκευση της εξ αποστάσεως «εκπαίδευσης» επιβεβαιώνονται. Η τηλεκπαίδευση έρχεται να διευκολύνει, να μονιμοποιήσει και να νομιμοποιήσει τον στόχο του ΥΠΑΙΘΑ για «εξορθολογισμό», που οδηγεί σε συγχωνεύσεις και κλείσιμο σχολείων και τμημάτων, σε υποβάθμιση πολλών σχολικών μονάδων στις λεγόμενες «δύσκολες» περιοχές της χώρας, σε μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού, εις βάρος της ισότιμης πρόσβασης όλων των παιδιών στην εκπαίδευση, ενώ ταυτόχρονα στήνεται μια ολόκληρη βιομηχανία και γύρω από την ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης. Έχουμε εμπειρία της τακτικής της κυβέρνησης σε όλα τα κοινωνικά αγαθά και το επόμενο βήμα θα είναι η πλήρης υποκατάσταση της υποχρέωσής της να παρέχει ισότιμα δωρεάν εκπαίδευση για όλους. Πάντα είναι ανοικτό το σοβαρό ενδεχόμενο η τηλεκπαίδευση να οδηγήσει σε κλείσιμο τάξεων ή και σχολείων, αν συνδυαστεί και με την πρόσφατη σχετική εγκύκλιο.
Στην ειδική αγωγή ακυρώνεται η προηγούμενη νομοθετική πρόβλεψη για υλοποίηση ΕΠΕ (Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης) από ειδικό παιδαγωγό. Επιδιώκουν να παρακαμφθεί η ειδική εξατομικευμένη διεπιστημονική στήριξη κι έτσι ο μαθητής με αναπηρία να χάνεται μέσα στους υπόλοιπους μαθητές, ενώ σταδιακά απαλλάσσεται το υπουργείο από τις σχετικές δαπάνες.
5) Σε ένα ανθρωποφάγο και ανταγωνιστικό πλαίσιο, στο οποίο γινόμαστε όλο και φτωχότεροι, το υπουργείο νομοθετεί αποζημίωση για τους/τις εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν ως συντονιστές στη διεξαγωγή των εξετάσεων του διεθνούς προγράμματος PISA του ΟΟΣΑ, ανάλογα μάλιστα με τον αριθμό των μαθητών που ολοκλήρωσε την εξέταση στο σχολείο. Μπορεί μισθοί και ακρίβεια να καθιστούν αβίωτη την καθημερινότητα για τους/τις εκπαιδευτικούς, αλλά το υπουργείο χαρίζει προνόμια και μπόνους, μετρώντας κυριολεκτικά κεφάλια μαθητών/τριών, σε όσους/ες συνεργάζονται μαζί του ενώ συγχρόνως η διοίκηση διώκει αυτούς και αυτές που υπερασπιζόμενοι το δημόσιο σχολείο, τα παιδιά, την εργασία και τις ζωές τους αντιστέκονται στην κατηγοριοποίηση και στην έννοια της μετρήσιμης αποτελεσματικότητας του σχολείου, αναπόσπαστο στόχο του διεθνούς και ελληνικού προγράμματος PISA. Θέλουν να ωθήσουν στην προσέλκυση όσο γίνεται περισσότερων μαθητών σ’ αυτές τις αποτυχημένες εξετάσεις. Με χρηματικό κίνητρο προσπαθούν να επιβάλουν μια διαδικασία κατηγοριοποίησης των σχολείων σε επιτυχημένα κι αποτυχημένα, που ο κλάδος έχει απορρίψει.
6) Στην προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των πάντων θεσμοθετούνται και μια σειρά από επιμέρους ζητήματα: α) Προβλέπεται ότι φορείς Ν.Π.Ι.Δ. θα μπορούν να παρέχουν ειδική αγωγή σαν ΣΜΕΑΕ σε άτομα άνω των 15 ετών. Αντί δηλαδή να ενισχυθεί ουσιαστικά η ειδική αγωγή, δίνεται χώρος στην ιδιωτική πρωτοβουλία, προωθώντας τη λογική της «ρευστοποίησης» των ειδικών δομών και της ειδικής στήριξης, ώστε να απαλλάσσεται το εκάστοτε υπουργείο από το κόστος στελέχωσης, προσλήψεων και μέσων και να κερδοφορούν οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον χώρο, β) ιδιωτικοί φορείς αναλαμβάνουν την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, γ) Ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός μπορεί να πραγματοποιείται και από ιδιωτικούς οικονομικούς φορείς. Δηλαδή, προετοιμασία των μαθητών (τεστ δεξιοτήτων, ερωτηματολόγια, επισκέψεις, προσομοιώσεις κλπ) για τις ανάγκες του ΣΕΒ και των υπόλοιπων επιχειρηματιών!
7) Τέλος, συνεχίζοντας την προσπάθεια αυταρχισμού και χειραγώγησης, ορίζει ότι σε περίπτωση αδυναμίας πλήρωσης των θέσεων των αιρετών στα υπηρεσιακά συμβούλια, αυτές θα καλύπτονται με επιλογή (κυρίως διευθυντών σχολείων). Ένα ακόμα βήμα, μετά τις ηλεκτρονικές εκλογές, τις οποίες η βάση των εκπαιδευτικών έχει κατ’ επανάληψη απορρίψει, προς τη συρρίκνωση των δημοκρατικών διαδικασιών και της ελεύθερης και ακηδεμόνευτης από το κράτος συνδικαλιστικής δράσης.
Από όλα τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι κυβέρνηση και υπουργείο επιχειρούν μέσα από πολλές διαφορετικές και φαινομενικά ασύνδετες ρυθμίσεις να υλοποιήσουν τα σχέδιά τους για διάλυση του δημόσιου σχολείου προς όφελος των ιδιωτικών επιχειρήσεων και φορέων κάθε λογής, εις βάρος των αναγκών των ίδιων των παιδιών, ειδικά όσων προέρχονται από τις κατώτερες τάξεις, εις βάρος των δικαιωμάτων μας ως εργαζόμενες/οι. Προσπαθούν να περάσουν κρίσιμες αλλαγές και διαδικασίες που σχετίζονται με την ουσία της παρεχόμενης εκπαίδευσης, αλλά και να διαμορφώσουν το είδος των εργαζομένων που επιθυμούν- ελαστικοί, διαρκώς υπεύθυνοι και υπόλογοι για τα πάντα, εκτελεστές παράλογων, αντιπαιδαγωγικών εντολών, φοβισμένοι, συναισθηματικά και σωματικά εξουθενωμένοι, διαρκώς ανταγωνιζόμενοι αλλά και με διαρκώς μειωμένα εισοδήματα.
Ψηφιακό σχολείο, ψηφιακά μαθήματα σε απομακρυσμένες περιοχές, ψηφιακός επαγγελματικός προσανατολισμός παρεχόμενος από ιδιώτες, ψηφιακή πλατφόρμα για τον ενδοσχολικό εκφοβισμό με συμβουλές και από ιδιώτες, ανταγωνισμός, αυταρχισμός και προνομιούχοι εργασιακοί όροι για τους πρόθυμους, όλα αυτά δείχνουν ξεκάθαρα τη δυστοπική πραγματικότητα και καθημερινότητα μιας εκπαίδευσης που λειτουργεί με όρους αγοράς, με όρους αξιολόγησης, κατάταξης, υποταγής. Δεν θα περάσει!
Το ψηφιακό σχολείο δεν είναι σχολείο, οι μαθητές και οι μαθήτριες μας δεν είναι αποθετήρια γνώσης, οι παιδαγωγικές σχέσεις δεν είναι σχέσεις υποδούλωσης και διεκπεραίωσης.
Όχι στην ιδιωτικοποίηση-διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης
Καλούμε ΔΟΕ ΟΛΜΕ και ΣΕΠΕ και ΕΛΜΕ να απορρίψουν το νέο πολυνομοσχέδιο. Να γίνουν αποδεκτά τα αιτήματα του κλάδου για το δημόσιο σχολείο και την εργασία μας. Να καταθέσουν σχέδιο αποφασιστικού αγώνα διαρκείας και να καθορίσουν Γενικές Συνελεύσεις των ΣΕΠΕ/ΕΛΜΕ και Γ.Σ. προέδρων με την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
- Όχι στο νέο σχολείο της αγοράς, το «Ανοιχτό σχολείο»–εξεταστικό κέντρο. Να καταργηθούν και να μην εφαρμοστούν: Τράπεζα θεμάτων, Ελεύθερη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), ιδιωτικά ΑΕΙ. Όχι στο Εθνικό Απολυτήριο και τις νέες εξετάσεις.
- Όχι στην παράδοση της τεχνικής εκπαίδευσης στην αγορά και την φτηνή κατάρτιση. Όχι στην εμπορευματοποίηση και τη μαθητεία. Τεχνική Εκπαίδευση ενταγμένη στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης και εξ ολοκλήρου στο υπουργείο παιδείας. Επαγγελματικά δικαιώματα στους τίτλους σπουδών! Να καταργηθεί ο νόμος Πιερρακάκη για την ΤΕΕ (Ν. 5082/24).
- Αποκλειστικά δημόσια επιμόρφωση, ετήσια και περιοδική για όλους χωρίς διδακτικά καθήκοντα με ευθύνη των ΑΕΙ. Όχι στις τηλεπιμορφώσεις – διαλέξεις και εκτός ωραρίου.
- Όχι στην αξιολόγηση σχολείων, εκπαιδευτικών. Κατάργηση των ν. 4823/21, 4692/20
- Δημόσιο, Δωρεάν σχολείο για όλους/ες! Ο επαγγελματικός προσανατολισμός, η αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας κι άλλες ανάλογες δράσεις παρέχονται αποκλειστικά από δημόσιους λειτουργούς και με δημόσιες δαπάνες.
- Επαναφορά των μαθημάτων των κοινωνικών επιστημών και των καλλιτεχνικών.
- Ακώλυτη μονιμοποίηση όλων των νεοδιόριστων τώρα, χωρίς αξιολόγηση.
- Μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών αποκλειστικά με βάση το πτυχίο και ολόκληρη την προϋπηρεσία. Κάλυψη όλων των κενών σε εκπαιδευτικούς στα σχολεία στην αρχή του Σεπτέμβρη.
- Μέχρι 15 μαθητές/τριες στα τμήματα