Όταν ο Δήμος Φυλής θέτει την «παιδεία σε προτεραιότητα» εννοεί σχολεία σε εγκατάλειψη, με σοβαρά προβλήματα υποδομών και σε οικονομική ασφυξία!
Τώρα κοινός αγώνας εκπαιδευτικών-γονιών-μαθητ(ρι)ων για να ορθώσουμε τείχος προστασίας του δημόσιου σχολείου για όλα τα παιδιά ενάντια στα σχέδια διάλυσης, κατηγοριοποίησης και εμπορευματοποίησής του!
Ένα μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς και η εικόνα στα σχολεία μας είναι αποκαλυπτική:
- Η ειδική αγωγή βρίσκεται και πάλι στην κλίνη του Προκρούστη! Τα τμήματα ένταξης υπολειτουργούν και τα ειδικά σχολεία (δημοτικό και νηπιαγωγείο στην περιοχή μας) εξακολουθούν να καλύπτουν τις ανάγκες τους με αναπληρωτ(ρι)ες, ΑΝ προσληφθούν όλοι/ες όσοι/ες χρειάζονται! Παρά τους διθυράμβους της κυβέρνησης για τους διορισμούς, τα χιλιάδες κενά πανελλαδικά, και στην περιοχή μας, δεν εξαφανίζονται! Σχολικοί νοσηλευτές, ειδικό βοηθητικό και εκπαιδευτικό προσωπικό αποτελούν πολυτέλεια και οι προσλήψεις γίνονται με το σταγονόμετρο.
Η κυβέρνηση προβάλλει την «πλήρη ένταξη» των μαθητών με Αναπηρία, προσπαθώντας να ξηλώσει όλες τις υποστηρικτικές δομές στην Ειδική Εκπαίδευση, οι οποίες είχαν δημιουργηθεί με τον αταλάντευτο και επίμονο αγώνα των ενώσεων γονέων των αναπήρων, των ίδιων των αναπήρων και του εκπαιδευτικού κινήματος. Στόχος είναι η απόσυρση του κράτους από την υποχρέωση παροχής δημόσιας και δωρεάν Ειδικής Εκπαίδευσης και η μετατροπή αυτής της ευθύνης σε «ατομική ευθύνη» του γονέα.
Αυτό επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι έγιναν λιγότερες προσλήψεις παράλληλων στηρίξεων από κάθε άλλη χρονιά. Λείπουν πάνω από 70 εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης σε δημοτικά και νηπιαγωγεία, με βάση τα εγκεκριμένα αιτήματα του ΚΕΔΑΣΥ. Στα σχολεία καλύφθηκε στην καλύτερη περίπτωση το ½ των αναγκών. Υπάρχουν φυσικά και εκείνες οι περιπτώσεις σχολείων που τελικά καλούνται να «διαχειριστούν» 6 κενά με μόλις μία εκπαιδευτικό! Την ίδια στιγμή οι σύλλογοι διδασκόντων κλήθηκαν για μια ακόμη φορά να βάλουν κόφτη στις ανάγκες των παιδιών, να επιλέξουν ποια παιδιά θα πάρουν ή όχι την παράλληλη που δικαιούνται, να μοιράσουν τους/τις εκπαιδευτικούς σε 2 και 3 παιδιά διαλύοντας κάθε έννοια παρέμβασης και στήριξης των μαθητ(ρι)ων, αφού τα μαθηματικά δεν βγαίνουν: 1 εκπαιδευτικός σε 2 ή 3 παιδιά αντιστοιχεί σε 12 ή 8 ώρες την εβδομάδα για το καθένα! Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων να μην δεχτούν να νομιμοποιήσουν αυτές τις οδηγίες που καταστρατηγούν τα δικαιώματα των παιδιών και καθιστούν τις προσωρινές λύσεις σε μόνιμες! Το «επιτελικό κράτος» μέσω του ΥΠΑΙΘ, των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και των Συντονιστών- επίδοξων αξιολογητών προσπαθεί να φορτώσει τις ευθύνες της έλλειψης εκπαιδευτικών στις πλάτες μας. Κανείς/Καμιά εκπαιδευτικός δεν δύναται να ορίσει πόσες ώρες χρειάζεται ο/η κάθε μαθητής/τρια, τη στιγμή που διεπιστημονική ομάδα γνωματεύει για 24 ή 25 ώρες στήριξης. Όλοι οι μαθητ(ρι)ές μας να πάρουν την εκπαίδευση που δικαιούνται με βάση τις ανάγκες τους.
- Ανάλογη είναι η εικόνα και στις υπόλοιπες ειδικότητες: στην συντριπτική πλειοψηφία των σχολείων δεν λειτουργούν όλα τα τμήματα των ολοήμερων ή φτάνουν την λειτουργία τους μέχρι τις 3μμ το αργότερο. Σε τουλάχιστον 5 σχολεία (δημοτικά και νηπιαγωγεία) τμήματα του πρωινού δεν έχουν εκπαιδευτικό τάξης, ενώ εκατοντάδες είναι οι ώρες όλων των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων (πληροφορική, γυμναστική κλπ) που χάνονται. Κατά την πάγια τακτική των τελευταίων χρόνων κάθε σχολείο έχει έλλειψη σε τουλάχιστον μία ειδικότητα. Φέτος την τιμητική της έχει η μουσική που λείπει από πολλά σχολεία μας.
- Αντίστοιχη βέβαια είναι και η πολιτική του Δήμου Φυλής. Διαβάσαμε την ανακοίνωση του δημάρχου για την έναρξη της σχολικής χρονιάς και δεν ξέρουμε τι να πρωτοσχολιάσουμε: «…η Παιδεία αποτελεί μεγάλη προτεραιότητα του Δήμου και εκφράζεται μέσα από την εφαρμογή μιας πολιτικής που έχει ως στόχους τη σχολική στέγη, τη συντήρηση, την ενεργειακή αναβάθμιση των σχολείων και τη βελτίωση της υλικοτεχνικής τους υποδομής…», αναφέρεται χαρακτηριστικά. Μόνο που η πραγματικότητα των σχολείων μας είναι εντελώς διαφορετική. Αναφέρουμε μόνο ενδεικτικά:
- Δεκάδες παιδιά συνεχίζουν να κάνουν μάθημα σε κοντέινερ σαν να είμαστε σε καταυλισμούς μετά τον σεισμό! Στο δήμο Φυλής υπάρχουν εγκατεστημένες 15 αίθουσες διδασκαλίας σε κοντέινερ, 2 δημοτικά και 1 νηπιαγωγείο είναι εξολοκλήρου σε προκατ (αναρωτιόμαστε ποια τεχνική υπηρεσία έδωσε πράσινο φως ότι πληρούν τις αναγκαίες προϋποθέσεις για τη λειτουργία τους ως σχολικές μονάδες), 4 νηπιαγωγεία λειτουργούν με παραρτήματα σε παιδικούς σταθμούς, ένα νηπιαγωγείο κρατάει σε αναμονή ένα ολόκληρο τμήμα προνηπίων, καθώς ο Δήμος εξακολουθεί να μη δίνει λύση για τη στέγασή τους, ενώ το 8ο ΔΣ Άνω Λιοσίων-σχολείο φάντασμα περιμένει να κτιστεί από το 2011.
Οι κτιριακές ανάγκες είναι τεράστιες! Τα σχολεία μας, δημοτικά και νηπιαγωγεία, «γλίτωσαν» το σφαγείο των συμπτύξεων γιατί πολύ απλά ζούμε συμπτυγμένοι δεκαετίες τώρα! Τα τμήματα στα δημοτικά και νηπιαγωγεία παραμένουν υπερπληθή με 20-25 παιδιά, σε σχολεία «μαμούθ», που τα παιδιά συνωστίζονται σε ακατάλληλες υποδομές και προαύλιους χώρους (αίθουσες μικρές σε τ.μ., αποθήκες, κοινόχρηστοι χώροι, αίθουσες εκδηλώσεων και άλλες έχουν δεσμευτεί και αξιοποιούνται ως τάξεις για να στεγάσουν τους/τις μαθητ(ρι)ες μας, προαύλια μικρά και γεμάτα κοντέινερ κ.α.) Αναρωτιόμαστε πως μπορεί μία δημοτική αρχή, που βάση νόμου κύρια ευθύνη της είναι το κτιριακό, να έχει προτεραιότητα την εκπαίδευση και οι μαθητ(ρι)ές να κάνουν μάθημα σε τέτοιες συνθήκες;
- Άβαφες αίθουσες και εξωτερικοί τοίχοι υποδέχτηκαν για ακόμη μία χρονιά τα παιδιά, σοβαρά προβλήματα συντήρησης που θέτουν ακόμη και θέματα ασφάλειας αποτελούν δυστυχώς τον κανόνα. Δεν ξεχνάμε τα 2 ταβάνια που έπεσαν στο 4ο και το 5ο δημοτικό σχολείο στα Άνω Λιόσια τις προηγούμενες χρονιές. Όμως τα γεγονότα αυτά φαίνεται να μην θορύβησαν τους υπεύθυνους. Άλλωστε η τακτική ήταν γνωστή: ο υπεύθυνος της πρωτοβάθμιας παρέπεμπε στην τεχνική υπηρεσία, και ο υπεύθυνος της τεχνικής υπηρεσίας στον υπεύθυνο της πρωτοβάθμιας.
Την ίδια στιγμή η κεντρική σιδερένια είσοδος στο 2ο ΔΣ Ζεφυρίου είναι πρόχειρα δεμένη ώστε να μην πέσει στα κεφάλια παιδιών, γονιών και εκπαιδευτικών, τηλέφωνο για την επικοινωνία του σχολείου δεν υπάρχει, το 2ο ΔΣ Άνω Λιοσίων και το 3ο ΔΣ Ζεφυρίου έχουν ξεχάσει αν έχει περάσει δεκαετία ή περισσότερο από την τελευταία φορά που βάφτηκαν εξωτερικά (και εσωτερικά) με τις φθορές από τον χρόνο και την υγρασία να κυριαρχούν, το 1ο νηπιαγωγείο Άνω Λιοσίων δεν έχει παιδική χαρά (!!) και συνεχίζει να δείχνει πλήρως εγκαταλελειμμένο χωρίς ελάχιστη φροντίδα των χώρων τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά, ενώ στο 3ο νηπιαγωγείο Ζεφυρίου οισοβάδες που πέφτουν, τα σίδερα στο ταβάνι που έχουν φανεί και η ταράτσα που πλημμυρίζει και στάζει (και για αυτό δεν ανάβουν καλοριφέρ αν βρέχει λόγω ανησυχίας για βραχυκύκλωμα) αποτελούν από πέρυσι «δώρο» του Δήμου στους/στις εκπαιδευτικούς, το 11ο νηπιαγωγείο Άνω Λιοσίων πέρασε τις πρώτες μέρες με καύσωνα χωρίς κλιματισμό γιατί δεν έφεραν εξωτερικές μονάδες για την λειτουργία του. Και όλα αυτά αποτελούν μια ελάχιστη μόνο εικόνα των δεκάδων αιτημάτων που στέλνουν καθημερινά τα σχολεία καθιστώντας σαφώς υπεύθυνη την δημοτική αρχή για όποιο συμβάν θέσει σε κίνδυνο παιδιά και εκπαιδευτικούς λόγω αμέλειας, αδιαφορίας ή κωλυσιεργίας.
Και παραμένει το ερώτημα τα εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ που έχει εξασφαλίσει ο Δήμος Φυλής για τη συντήρηση των σχολείων ΠΟΥ ακριβώς έχουν διατεθεί;;;; Για να προλάβουμε μάλιστα και πιθανή προσπάθεια δημιουργίας εντυπώσεων, δεν αναφερόμαστε φυσικά στο κονδύλι για την «Ενεργειακή Αναβάθμιση Σχολείων Δήμου Φυλής» που δόθηκε, σε ότι αφορά τα σχολεία ευθύνης μας, στα 1ο Δημοτικό Σχολείο & 1ο Νηπιαγωγείο Ζεφυρίου, 4ο Δημοτικό Σχολείο Άνω Λιοσίων, Δημοτικό Σχολείο Φυλής.
- Εκρηκτική είναι η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί με την κατάργηση των σχολικών επιτροπών και την χρηματοδότηση των σχολείων. Από τις 31/6 οπότε και καταργήθηκαν οι σχολικές επιτροπές, η δημοτική αρχή δεν πήρε απολύτως κανένα μέτρο για να οργανώσει τη διάδοχη οικονομική κατάσταση σε σχέση με τη χρηματοδότηση των σχολείων και τον νέο νόμο. Έτσι τα σχολεία στο άνοιγμά τους βρέθηκαν με 0€ αδυνατώντας να αγοράσουν ακόμη και τα απαραίτητα: καθαριστικά, χαρτί υγείας, αναλώσιμα!
Επιπλέον, ο δήμος δέσμευσε το σύνολο των χρημάτων που είχαν τα σχολεία στα ταμεία τους από την κρατική επιχορήγηση, ποσό που ανέρχεται περίπου στις 25.000€, δηλώνοντας προφορικά ότι θα επιστραφούν(;) σε επόμενο χρόνο. Την προηγούμενη εβδομάδα, κάλεσε τους/τις διευθυντές/ντριες των δημοτικών και τις προϊσταμένες των νηπιαγωγείων προκειμένου να καταβληθεί η α’ δόση της κρατικής επιχορήγησης. Πανελλαδικά τα εκπαιδευτικά σωματεία, οι σύλλογοι διδασκόντων και οι ομοσπονδίες καταγγέλλουν την οικονομική ασφυξία που έχει προκαλέσει η κατάργηση των σχολικών επιτροπών και η καταβολή της α΄ δόσης που ανέρχεται μόλις σε 500€. Να όμως που και σε αυτό ο Δήμος Φυλής πρωτοπορεί!!! Οι συναδέλφισσες-φοι, που συναντήθηκαν με υπαλλήλους και όχι με τους πολιτικά υπευθύνους του Δήμου Φυλής προκειμένου να λάβουν τα χρήματα, διαπίστωσαν με έκπληξη ότι η δόση που καταβλήθηκε σε όλα τα σχολεία ανεξαιρέτως ήταν 300€ , την ώρα που η κρατική επιχορήγηση είναι πάνω από 120.000€!
Καταγγέλλουμε την απαράδεκτη στάση του Δήμου Φυλής που αποτελεί συνέχεια της κυβερνητικής πολιτικής που σταθερά υποβαθμίζει το δημόσιο σχολείο και στρέφεται ενάντια στους/στις μαθητ(ρι)ές και στις οικογένειές τους.
- Τέλος, επιβάλλεται να τονίσουμε με ιδιαίτερη έμφαση πώς όλα τα παραπάνω, αποκτούν μεγαλύτερες και εντονότερες διαστάσεις όταν αναφερόμαστε στα σχολεία με πληθυσμό Ρομά. Οι εκπαιδευτικοί με συνεχή αιτήματα, εγγράφως ή/και τηλεφωνικά, με καταγγελίες και συνεχή πίεση καταγράφουν μια πολύ απαιτητική καθημερινότητα με διαρκή εμπόδια και ελλείψεις. Είναι οι εκπαιδευτικοί που δίνουν καθημερινή μάχη στα σχολεία για την υπεράσπιση και στήριξη των παιδιών και των οικογενειών τους, με πενιχρά ή ανύπαρκτα μέσα, με συνεχείς προκλήσεις και δυσκολίες που καθιστούν ακόμη δυσκολότερο το έργο τους, που δίνουν όμως τελικά την ψυχή τους για τη στήριξη των σχολείων και απέναντι βρίσκουν σταθερά την αδιαφορία, την απαξίωση ή/και την άρνηση ανάληψης ευθυνών των υπεύθυνων. Από την πλευρά μας καταγγέλλουμε:
- Οι κυρίαρχες πολιτικές θέλουν και παλεύουν με κάθε μέσο οι κοινότητα των τσιγγάνων να παραμένει στο περιθώριο. Καμία πολιτική ένταξης, μόνο πολιτικές αποκλεισμού των Ρομά πληθυσμών, ανύπαρκτες δομές υποστήριξης, γκετοποίηση και εγκατάλειψη των ανθρώπων. Σε ένα περιβάλλον γενικευμένης οικονομικής και κοινωνικής κρίσης οι Ρομά βρίσκονται αντιμέτωποι με το κανιβαλικό πρόσωπο του καπιταλισμού που τους θεωρεί β΄ κατηγορίας πολίτες. Μια βόλτα στις γειτονιές τους αρκεί για να διαπιστώσει κανείς ότι πολλοί ζουν σε παραπήγματα, παράγκες ή σε αυτοσχέδια σπίτια, χωρίς νερό και ρεύμα σε πολλά από αυτά τα σπίτια, με λιμνάζοντα νερά και ελλιπή περισυλλογή των σκουπιδιών. Η πολιτική των δημοτικών αρχών διαχρονικά και της πολιτείας έχει οδηγήσει σε γκετοποίηση και περιορισμό του πληθυσμού σε συγκεκριμένες γειτονιές και ως εκ τούτου υπάρχουν σχολεία που έχουν αμιγώς πληθυσμόΡομά.
- Τα συγκεκριμένα σχολεία έχουν παιδιά που ανήκουν σε μια ευπαθή κοινωνική ομάδα, τα οποία ζουν στην συντριπτική τους πλειοψηφία σε αποστερημένο κοινωνικά, οικονομικά και πολιτισμικά περιβάλλον. Πρόκειται για μέλη πολύτεκνων, διευρυμένων οικογενειών. Αρκετά από αυτά στερούνται το δεκατιανό τους, απουσιάζουν γιατί τα παπούτσια τους είναι τρύπια, δυσκολεύονται να προμηθευτούν τα αναγκαία σχολικά είδη.
- Κι όμως ενώ όλα τα παραπάνω αποτελούν δεδομένα και πραγματικότητα, τα σχολεία αυτά λαμβάνουν και την λιγότερη στήριξη! Το ζούμε χρόνια, αφού τα σχολεία που υποδέχονται Ρομά είναι αυτά που καλύπτονται τελευταία με εκπαιδευτικούς, έχουν υπερπληθή τμήματα, είναι τα τελευταία σχολεία με τα οποία θα ασχοληθεί η δημοτική αρχή.
Καταγγέλλουμε ΥΠΑΙΘ και ΔΙΠΕ που τα σχολεία αυτά ξεκινούν χωρίς τάξεις υποδοχής (ΖΕΠ) – αναγκαίες για όλους/όλες τους/τις δίγλωσσους/ες μαθητές και μαθήτριες, χωρίς ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς!
Είναι πολύ μεγάλη η ευθύνη του Δήμου διαχρονικά και της Πολιτείας συνολικά γιατί δεν προχωρά η αναβάθμιση των υποβαθμισμένων περιοχών με αποτελεσματικές και μακροχρόνιες παρεμβάσεις και μέτρα σε όλα τα επίπεδα. Είναι πολύ μεγάλη η ευθύνη του Δήμου γιατί δημιουργεί σκόπιμα σχολεία πολλών ταχυτήτων, γιατί αδιαφορεί προκλητικά για τα αιτήματα των σχολείων με παιδιά Ρομά.
Απαιτούμε ουσιαστική ένταξη των μαθητ(ρι)ών μας Ρομά, ώστε να έχουν επιτέλους μια ζωή με ασφάλεια και αξιοπρέπεια. Απαιτούμε επαναφορά του θεσμού του διαμεσολαβητή και ουσιαστική οικονομική στήριξη για όλες τις πληθυσμιακά αποκλεισμένες ομάδες.
Καθιστούμε και εμείς μαζί με τους συλλόγους διδασκόντων των σχολείων αποκλειστικά υπευθύνους όλους όσοι από θέση ευθύνης αγνοούν τα αιτήματα των εκπαιδευτικών των σχολείων και θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια παιδιών και εκπαιδευτικών, είτε αυτά αφορούν στις κτιριακές υποδομές είτε αυτά αφορούν στη στελέχωση των σχολείων με όλο το αναγκαίο προσωπικό!
Με βάση όλα τα παραπάνω, προτείνουμε και απευθύνουμε κάλεσμα για την διοργάνωση κοινής συνάντησης με την ΕΛΜΕ Άνω Λιοσίων-Ζεφυρίου-Φυλής, την Ένωση Συλλόγων Γονέων Φυλής-Άνω Λιοσίων και τους συλλόγους γονέων των σχολείων της περιοχής μας για συζήτηση και κοινή δράση για τα εκρηκτικά προβλήματα στην περιοχή μας.
Εμείς από την πλευρά μας, ως εκπαιδευτικοί στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στη Δυτική Αττική, την περιοχή της χωματερής, της βαριάς βιομηχανίας και της ρύπανσης, των λαϊκών οικογενειών και της μεγάλης ανεργίας, θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε ενώνοντας τις φωνές μας με τις φωνές των γονιών παλεύοντας για τη δημόσια εκπαίδευση ΟΛΩΝ ΑΝΕΞΑΙΡΕΤΩΣ των παιδιών και διεκδικώντας ό,τι ανήκει πραγματικά στους/στις μαθητ(ρι)ες μας, δημόσιες υπηρεσίες, σχολεία και δομές υγείας που να αντιστοιχούν στις ανάγκες για μια ζωή με πραγματική αξιοπρέπεια.